Branding en campagne voor de Dag Van De Redder
Briefing
De voorbij jaren is het beroep van redder een knelpuntberoep geworden. Om dit onder de aandacht te brengen ontstond op 30 mei 2018 de Dag Van De Redder bij Sportoase Leuven. Een initiatief om alle redders in de bloemetjes te zetten en hen terecht op een voetstuk te plaatsen. Sindsdien is de dag uitgegroeid tot een begrip bij Vlaamse zwembaden en -clubs. Jaarlijks worden zij aangespoord om tijdens deze dag hun zwembadhelden te eren. Inmiddels wordt het initiatief ondersteund door De Vlaamse Reddingsfederatie, Sport Vlaanderen en Netwerk Lokaal Sportbeleid. De Vlaamse Reddingsfederatie gaf ons de boeiende opdracht om mee na te denken over een campagne waardoor de Dag Van De Redder op Vlaamse niveau aan bekendheid wint en er voor zorgt dat deze dag een echt begrip wordt.
Idee
Meer redders, meer zwemplezier. Daarom roepen we drie weken voor 30 mei op om letterlijk je hart te tonen voor onze redders. Dit als school of vereniging mee te doen aan onze fotowedstrijd of door een kleurplaat te downloaden, ze in te kleuren en langs te brengen bij je lokale zwembad. Wie zijn kleurplaat trouwens upload via dagvanderedder.be doet mee aan onze kleurwedstrijd en maakt zelfs kans op 1 jaar gratis zwemmen.
De wedstrijd is het centrale punt van de campagne. Deze werd gecommuniceerd via een postercampagne bij alle Vlaamse zwembaden, meren, zwemvijvers alsook aan onze Belgische kust. Op de visual, de we ontwikkelden met fotograaf Wim Vanderwegen, zien we verschillende kids die hun hart tonen aan onze redders en iedereen oproepen om hetzelfde te doen. In lijn met de kleuren van onze Belgische redders (geel en rood) ontwikkelden we een logo, toegankelijke look & feel en website. Daar kan je de 4 unieke kleurplaten downloaden die samen met illustrator Vera Smeulders werden ontworpen.
Naast de wedstrijd vind je op de website nog een lespakket voor scholen rond het thema redders, vlogs van echte redders, diverse nieuwsberichten en alles over de job als redder. Om de campagne de kracht bij te zetten, werd een persbericht met een quote van Minister Ben Weyts uitgestuurd. Goed voor de nodige persaandacht voorafgaande aan 30 mei.
Resultaat
Nog geen week na de lancering vonden reeds 477 bezoekers hun weg naar de website. De Vlaamse zwemclubs steunen de campagne massaal en online begint #dagvanderedder echt te leven. De posters krijgen een mooie plaats in de inkom van diverse Vlaamse zwembaden en foto’s waarop jong en oud hun hart tonen voor onze redders, duiken meer en meer op.
Als #dagvanderedder echt een ding wordt, zijn we geslaagd