/ Work / Godsdienstonderwijs

Een campagne die een nieuw licht werpt op het vak godsdienst

Briefing

Al enkele jaren dreigt er een leerkrachtentekort, zo ook bij het vak godsdienst. Ondanks de inzet die scholen doen om het vak te blijven aanbieden, ontbreekt de mankracht om de lessen te geven. Ook het perceptieprobleem van het vak maakt het niet makkelijk om nieuwe godsdienstleerkrachten te werven. Tijdens onze gesprekken met de Erkende Instantie Rooms-Katholieke Godsdienst rees al snel de vraag: “Hoe zorgen we ervoor dat de perceptie rond het vak godsdienst verandert om nieuwe leerkrachten aan te kunnen trekken?”

Idee

Godsdienst geven, is om jongeren en kinderen geven. Het vak is doorheen de jaren enorm veranderd. Vandaag de dag is het een vak waarin je jongeren en kinderen helpt groeien door hen te helpen stilstaan bij belangrijke thema’s uit het leven en hen hiermee in dialoog laat gaan. Als godsdienstleerkracht ben je daarbij de coach die jongeren tijd en ruimte geeft om zichzelf en de wereld te leren kennen en hen uitnodigt om dingen in vraag te stellen. Hiervoor hoef je geen fanatieke gelovige te zijn, maar hoef je oprecht geïnteresseerd te zijn in jongeren en kinderen en de christelijke waarden te delen.

 

Deze insight vertaalden we naar een frisse campagne waarin copy de hoofdrol speelt. In deze copy gaven we huidige tendensen een twist om aan te tonen dat godsdienst geven vooral draait om de juiste mentaliteit hebben. We versterkten de copy met kleurrijke achtergronden en speelse illustraties om extra de aandacht te trekken. Het concept werd in eerste instantie vertaald naar 5 visuals die geïnteresseerden naar twee landingspagina’s met meer info en testimonials begeleidde.

Resultaat

Sinds de lancering op 1 mei werd de campagne meteen opgepikt. Dankzij meer online aanwezigheid verspreidt de campagne zich doorheen heel Vlaanderen. De lancering zorgde voor de nodige persaandacht met onder andere artikels van VRT Nieuws en Het Laatste Nieuws. Ook vonden potentiële nieuwe godsdienstleerkrachten meteen de weg naar twee landingspagina’s, waar al ettelijke interessante gesprekken gestart werden.

Case quote afbeelding

Met een levendige campagne zetten we een kleurrijke streep door oude opvattingen over het vak godsdienst

Scroll to Top